یادگیری
یادگیری :
کودکی شش ساله که پس از چند روز مدرسه رفتن علاقه ی بسیاری
به معلم ومدرسه پیدا می کند وبا اشتیاق فروان به مدرسه می رود (به
خاطر برخورد محبت آمیز معلم) وبه مادرش می گوید «می خواهم
وقتی بزرگ شدم معلم شوم » چه اتفاقی افتاده است ؟
یا وقتی نوجوان 12 ساله که به کلاس های زبان می رود لغات ومفاهیم
یک زبان دیگر را می آموزد و از پیشرفت خود بسیار راضی است ، چه
حادثه ای رخ داده است ؟
همچنین دانشجویی که در رشته ی تاریخ تحصیل می کند رفته رفته با
جدید تاریخی خود به تحلیل سیاسی و اجتماعی جامعه ی خود می
پردازد چه تحولی صورت گرفته داست ؟
در هر یک از مثال هلیی که گفته شد نوعی یادگیری محسوب می شود
یادگیری تنها در مدرسه صورت نمی گیرد بلکه در منزل ، کارخانه ،کوچه
وخیابان ومسجد ،از طریق تماشای تلویزیون وبه طور کلی در همه جا
وهمیشه اتفاق می افتد .
یادگیری شامل تمام مهارت ها ، گرایش ها، دانش ها و معلوماتی است
که انسان درطول زندگی خود کسب می کند .
نعاریف یادگیری :
1- کسب اطلاعات ، معلومات یا مهارت های خاص
2 - انتقال مفاهیم علمی از فردی به فرد دیگر مثل آموزش معلم
به دانش آموز . ذهن دانش آموز مانند یک انبار است که توسط
معلم پر می شود. کار، بیشتر با معلم است ودانش آموز فعالیت
چندانی ندارد وبیشتر حالت پذیرندگی دارد.البته او بیشتر گوش
می دهد ویادگیری از طریق حفظ و تکرار صورت می گیرد . که
یادگیری معنی دار نیست.
3- تعریف یادگیری از سوی رفتارگرایان :
تغییر در رفتار قابل مشاهده و اندازه گیری .
4- مکتب گشتالت :
کسب ینش های جدید یا تغییر بینش های گذشته صفت
مشخص در این تعاریف « تغییر » می باشد .
تغییری که به تدریج رخ می دهد نسبتاً ثابت و پایدار است وبراثر
تجربه حاصل می شود .
از طریق یادگیری ،فرد با محیط آشنا می شود ،در مقابل محیط
مقاومت می کند . محیط را تغییر می دهد و برای تأمین نیاز
های خود از آن استفاده می کند ، بنابراین می توان یاد گیری را
« فرایند تغییرات نسبتاً پایدار در توان رفتاری فرد براثر تجربه »
دانست.
عوامل مو ثّر بر یادگیری :
1- آمادگی
2- هدف و انگیزه
3- تجارب گذشته
4- تمرین و تکرار
5- موقعیت و محیط یادگیری
تفاوت بین یادگیری وعملکرد :
یادگیری تغییری است که درون موجود زنده یا در توان
رفتاری او صورت می گیرد وبه راحتی قابل شناسایی نخواهد بود .
بذر گیاهی در نظر بگیرید که قدرت رویش و محصول دهی آن در
ایستگاه کشاورزی با فعل و انفعالات خاص ، تغییر یافته ، وبه
عبارت دیگر اصلاح شده است .این اصلاح به آن معنی نیست که
بذر اصلاح شده در هرجا و در هر شرایطی محصول خوبی
خواهد داد بلکه، برغم تغییرات با لقوه بذر ، این امر مستلزم
فراهم شدن شرایط مطلوب است .چنانچه ببذر اصلاح شده در
انبار بماند ویا چنانچه در وضعیت نامساعد قرار گیرد محصول
خوبی از آن حاصل نخواهد شد . توان رویش بالقوه هنگامی
بالفعل خواهد شد که بذر در محیط مناسبی کشت شود ،علاوه
براین ، در چنین شرایطی نیز نمی توان انتظار داشت که تمام
تغییرات بالقوه ایجاد شده به فعلیت برسد .
در حالی که عملکرد ،یعنی نتیجه و حاصل
یادگیری را می توان مستقیماً مشاهده و اندازه گیری کرد .