یادگیری

یادگیری :

کودکی شش ساله که پس از چند روز مدرسه رفتن علاقه ی بسیاری

به معلم ومدرسه پیدا می کند وبا اشتیاق فروان به مدرسه می رود (به

خاطر برخورد محبت آمیز معلم) وبه مادرش می گوید «می خواهم

وقتی بزرگ شدم معلم شوم » چه اتفاقی افتاده است ؟

یا وقتی نوجوان 12 ساله که به کلاس های زبان می رود لغات ومفاهیم

یک زبان دیگر را می آموزد و از پیشرفت خود بسیار راضی است ، چه

حادثه ای رخ داده است ؟

همچنین دانشجویی که در رشته ی تاریخ  تحصیل می کند رفته رفته با

جدید تاریخی خود به تحلیل سیاسی و اجتماعی جامعه ی خود می

پردازد چه تحولی صورت گرفته داست ؟

در هر یک از مثال هلیی که گفته شد نوعی یادگیری محسوب می شود

یادگیری تنها در مدرسه صورت نمی گیرد بلکه در منزل ، کارخانه ،کوچه

وخیابان ومسجد ،از طریق تماشای تلویزیون وبه طور کلی در همه جا

وهمیشه اتفاق می افتد .

یادگیری شامل تمام مهارت ها ، گرایش ها، دانش ها و معلوماتی است

که انسان درطول زندگی خود کسب می کند .

نعاریف یادگیری :

1-  کسب اطلاعات ، معلومات یا مهارت های  خاص

2 - انتقال مفاهیم علمی از فردی به فرد دیگر  مثل آموزش معلم

به دانش آموز . ذهن دانش آموز مانند یک انبار است که توسط

معلم پر می شود. کار، بیشتر با معلم است ودانش آموز فعالیت

چندانی ندارد وبیشتر حالت پذیرندگی دارد.البته او بیشتر گوش

می دهد ویادگیری از طریق حفظ و تکرار صورت می گیرد . که

یادگیری معنی دار نیست.

3-  تعریف یادگیری از سوی رفتارگرایان :

تغییر در رفتار قابل مشاهده و اندازه گیری .

4-  مکتب گشتالت :

کسب ینش های جدید یا تغییر بینش های گذشته صفت

مشخص در این تعاریف « تغییر » می باشد .

تغییری که به تدریج رخ می دهد نسبتاً ثابت و پایدار است وبراثر

تجربه حاصل می شود .

از طریق یادگیری ،فرد با محیط آشنا می شود ،در مقابل محیط

مقاومت می کند  . محیط را تغییر می دهد و برای تأمین نیاز

های خود از آن استفاده می کند ، بنابراین می توان یاد گیری را

« فرایند تغییرات نسبتاً پایدار در توان رفتاری فرد براثر تجربه »

دانست.

عوامل  مو ثّر بر یادگیری :

1-    آمادگی

2-   هدف و انگیزه

3-   تجارب گذشته

4-   تمرین و تکرار

5-  موقعیت و محیط یادگیری

تفاوت بین یادگیری وعملکرد :

یادگیری تغییری است که درون موجود زنده یا در توان

رفتاری او صورت می گیرد وبه راحتی قابل شناسایی نخواهد بود .

بذر گیاهی در نظر بگیرید که قدرت رویش و محصول دهی آن در

ایستگاه کشاورزی با فعل و انفعالات خاص ، تغییر یافته ، وبه

عبارت دیگر اصلاح شده است .این اصلاح به آن معنی نیست که

بذر اصلاح شده در هرجا و در هر شرایطی محصول خوبی

خواهد داد بلکه، برغم تغییرات با لقوه بذر ، این امر مستلزم

فراهم شدن شرایط مطلوب است .چنانچه ببذر اصلاح شده در

انبار بماند ویا چنانچه در وضعیت نامساعد قرار گیرد محصول

خوبی از آن حاصل نخواهد شد . توان رویش بالقوه هنگامی

بالفعل خواهد شد که بذر در محیط مناسبی کشت شود  ،علاوه

براین ، در چنین شرایطی نیز نمی توان انتظار داشت که تمام

تغییرات بالقوه ایجاد شده به فعلیت برسد .

در حالی که عملکرد ،یعنی نتیجه و حاصل

یادگیری را می توان مستقیماً مشاهده و اندازه گیری کرد .

سلام عزیزان ۲۲بهمن را به شما تبریک می گوییم همیشه پیروز باشید.

 

 

                      

بشارت ده به مشتاقان

 

جهان سرسبز و خرم گشت از میلاد پیغمبر
منور قلب عالم گشت از میلاد پیغمبر

بده ساقى مى باقى که غرق عشرت و شادى
دل اولاد آدم گشت از میلاد پیغمبر

تعالى الله از این نعمت کز او اسباب آسایش
براى ما فراهم گشت از میلاد پیغمبر

ز لطف و رحمت ایزد ز یمن مقدم احمد
ظهور حق مسلم گشت از میلاد پیغمبر

به شام هفده ماه ربیع و سال عام الفیل
رسالت ختم خاتم گشت از میلاد پیغمبر

بشارت ده به مشتاقان که ز امر قادر منّان
دل ما عارى از غم گشت از میلاد پیغمبر

ز ناموس قدر بشنو تو گلبانگ خطر زیرا
سر نابخردان خم گشت از میلاد پیغمبر

بناى جهل ویران شد ز یمن منجى ات تارک
جهان از علم اعلى گشت از میلاد پیغمبر

دوصد اعجاز شد ظاهر که در عرش عُلى حیران
دوصد عیسى بن مریم گشت از میلاد پیغمبر

بشد دریاچه ساوه تهى از آب و برعکسش
سماوه همچنان یم گشت از میلاد پیغمبر

بشد این فارس چون شمعى، بشد آتشکده خاموش
جهان حق مجسم گشت از میلاد پیغمبر

ز یمن مقدمش منشق جِدار طاق کسرى شد
که حیران خسرو جم گشت از میلاد پیغمبر

بناى ظلم شد ویران ولى در سایه ایمان
بناى عدل محکم گشت از میلاد پیغمبر

قدم در ملک هستى زد چو ختم الانبیاء احمد
مقام ما مقدم گشت از میلاد پیغمبر

نواى بانگ جاء الحق به باطل چیره شد اى دل
نظام دین منظم گشت از میلاد پیغمبر

ز حسن پرتو رویش خجل در مغرب و مشرق
مه و خورشید اعظم گشت از میلاد پیغمبر

من «ژولیده» مى گویم بگو بر دوستارانش
که شرّ دشمنان کم گشت از میلاد پیغمبر


***زولیده نیشابوری***

 

                         

عاشقان عیدتان مبارک باد

                

               

  

اربعین حسینی رابه تمام مسلمانان تسلیت

 می گوییم     


               



قال الحسين عليه السلام:

اُوصيكُم بِتَقوىَ اللهِ وَ اُحَذِّركُم اَيّامه فَبَادِرُوا بِصحَةِ اْلاَجسام فى مُدّةِ اْلاَعمارِ 
فايّاك أن تَكـُونَ مِمَّن يخافُ عَلَى العِبادِ مِن ذنُوُبِهِم وَ يأمَـن العُقُـوبَة مِـن ذَنبه

امام حسین علیه السلام فرمود:



اى مردم! شما را به تقواى الهى سفارش مى كنم و از(گناه كردن)درايامش بر حذر مـى دارم در مـدت عمر به سلامت و تنـدرستـى جسـم پيشـى گيريد  و از كسانـى نباشيـد كه بـر گناه بندگان بيـم دارنـد و خـود از عقـوبت گناه خـويـش آسـوده خاطرهستند


تصاوير زيباسازی ، كد موسيقی ، قالب وبلاگ ، خدمات وبلاگ نويسان ، تصاوير ياهو ، پيچك دات نت www.pichak.net

•       ا قسام انشا:

1.    انشا توصیفی یا وصفی

2.    انشای نقلی

3.    گزارش نویسی

4.    برگردان شعر به زبان  ساده و نثر امروز

5.    انشا تخیّلی

6.    خلاصه نویسی

7.    نامه نگاری

8.    انشای تحقیقی یا استدلالی

1)  انشا توصیفی یا وصفی:

وصف یا توصیف به معنی تعریف کردن است ، مثل تعریف کسی یا چیزی یا صحنه ای از صحنه های طبیعت و غیره.

-       بطور کلی در انشای وصفی یا توصیفی جزئیات یک منظره یا یک واقعه را وصف می کنیم.

-       بدیهی است که این کار تنها از راه حواس و ادراک امکان پذیر خواهد بود . لذا در چنین انشایی باید با دقّت نگریست،گوش داد، لمس کرد، بوئید، و اندازه گرفت.

-       نویسنده در انشای وصفی یا توصیفی معمولاً از تخیل یا خیال پردازی های خود استفاده می کند و نوشته ی خود را تزئین کرده و دلپذیر می کند .


تصاوير زيباسازی ، كد موسيقی ، قالب وبلاگ ، خدمات وبلاگ نويسان ، تصاوير ياهو ، پيچك دات نت www.pichak.net

به ادامه مطلب توجه کنید

ادامه نوشته

روش تدریس انشا در پایه های مختلف مقطع ابتدایی:

*پایه ی نوشتنِ صحیح و مستقل از همان کلاسهای اولیه گذاشته می شود .

ـ دانش آموزان از سال اوّل ابتدایی می آموزند که چگونه منظور خود را درست بیان کنند.{آموزش صحیح نشانه ها (حروف الفبای فارسی)}

ـ در کلاس دوّم علاوه بر جمله سازی و تکمیل جمله های ناقص با کلمه های آشنا جواب سئوالات را به صورت کتبی می نویسند.

ـ و از کلاس سوّم نوشتن انشا عملاً آغاز می گردد.

ـ و در کلاس چهارم و پنجم نیز انشا نویسی و مقاله نویسی انجام می یابد.

روش آموزش انشا نویسی:

آموزش انشا عملاً از کلاس سوّم ابتدایی آغاز می گردد و دانش آموزان ابتدا برای هر انشا طرح ریزی می نمایند و این طراحی در مرحله ی اوّل بطور شفاهی انجام می گیرد و بعد به صورت کتبی در می آید.

ـ هدایت و راهنمایی آموزگاران محترم موجب می شود که شاگردان نظم فکری داشته و در مشاهدات خود دقیق باشند ، درست ببینند و بیندیشند ، خوب بیان کنند و با قاعده بنویسند . اوّل فکر کنند سپس با بکارگیری اصول آیین نگارش شروع به نوشتن  نمایند.

ـ یکی از شرایط نوشتن ِ انشا ، تسلّط و مهارت یافتن در خواندن است .همان طوری که در صحبت کردن نباید از موضوع خارج شد باید در انشا نوشتن نیز نباید از موضوع خارج شد . برای تنوع در کار ممکن است،در درس انشا از بازی ، داستان گویی نیز استفاده نمود.{گردش علمی ، سیرو سیاحت، اردو،تهیه گزارش بازدید و مهمانی و ...}

به ادامه مطلب توجه کنید

ادامه نوشته

چهار توصیه ی راهبردی برای پرورش بهتر مهارت صحبت کردن در دانش آموزان ابتدایی:

  چهار توصیه ی راهبردی برای پرورش بهتر مهارت صحبت کردن در دانش آموزان ابتدایی:

1.    دانش آموزان را عادت دهید قبل از صحبت کردن ، درباره ی آن چه که می خواهند بگویند،«فکر کنند» کل مطالب را در ذهن خود طراحی کنند(پردازش) و سپس درباره ی آن حرف بزنند . زمانی  که پرسشی از دانش آموزان می کنید ، بهتر است به آن ها «فرصتِ فکر کردن» بدهید.

2.    از دانش آموزان بخواهید تجارب و حاصلِ مشاهدات خارج یا داخل مدرسه را در کلاس بیان کنند. فرصت هایی فراهم آورید (بستر سازی کنید) تا آنان ، تجارب و مشاهدات خود را در گروههای دو یا سه نفری برای یکدیگر بگویند ، درباره ی کتابهایی که خوانده اند، توضیح دهند یا در باره ی دلیل وقوعِ روی دادِ  نا خوش آیند ، داستان ارائه دهند.

3.    دانش آموزان را تشویق کنید درباره مسایل گوناگون نظر بدهند و افکار و نظرهای خود را در قالب گفتاری مبسوط   بیان کنند ، نه! در قالبِ یک واژه یا یک جمله.

4.    از دانش آموزان بخواهید در هنگام صحبت کردن در کلاس ، از حرکات دست چهره و ... به طور مناسب بهره گیرند تا منظور خود را بهتر به هم کلاسان خود تفهیم کنند.

تصاوير زيباسازی ، كد موسيقی ، قالب وبلاگ ، خدمات وبلاگ نويسان ، تصاوير ياهو ، پيچك دات نت www.pichak.net

راه کارهای تقویت مهارت انشاء نویسی

1- افزايش حوزه واژگان دانش آموزان با استفاده از طراحي بازي هاي كلاسی .

۲- تقويت مهارت جمله سازي، از طريق نوعي بازي و مسابقه كلاسي.

۳- تقويت بند نويسي از طريق :بند نويسي براي تصاويري كه پاي تخته ترسيم مي كردم بند نويسي با استفاده از كلمات غير مرتبط و نوشتن متن هاي خنده دار.

۴- نوشتن انشا در كلاس درس.

۵- نوشتن انشا گروهي.

۶- آموزش نقد صحيح انشا .

۷-ارزیابی به گونه توصیفی بخصوص درابتدای سال تحصیلی.

۸- استفاده از موضوع هاي واگرا.

۹- تکمیل داستان های نيمه تمام.

۱۰- تلفيق درس انشا با ساير دروس .

۱۱-حس گیری(ایجاد حس نوشتن کمک به تصویر سازی ذهنی دانش آموزبا کمک پخش صدا ی :موزیک ،حیوانات، باد ،باران و......

۱۲-معلم نیز به همراه دانش آموزان انشا بنویسد.ولی در آخر کار انشا خود را بخواند تا اعتماد به نفس

دانش آموزان کاهش پیدا نکند.

۱۳-انشا شفاهی می تواند نقش زیادی در تقویت مهارت انشا نویسی داشته باشد.

۱۴-داستان سازی بدون آمادگی قبلی به طوری که هر دانش آموز بتواند به نوبت چند جمله ی داستان را ادامه بدهد.

۱۵-تشویق دانش آموزان به کتاب خوانی ،معرفی کتاب های مناسب با گروه سنی دانش آموزان.

۱۶-استفاده از عروسک های دستی واجرای نمایش های عروسکی در کلاس.

۱۷- آموزش استوره ها، سمبل ها ، نمادها .

۱۸-استفاده از روش بحث وگفتگو در سایر دروس (هدیه ها ،بخوانیم ،تاریخ و...)می تواند سبب تقویت مهارت انشا نویسی شود.

۱۹-برای تشویق دانش آموزان از کتاب های مناسب برای جایزه دادن استفاده کنیم.

۲۰- تصاویر مناسبی انتخاب کرده ودر مورد آن در کلاس درس بحث وگفت وگو کنیم.